چهارشنبه 9 مهر 1399   08:59:44

 
تصویر کتاب خود باوري زنان
تصویر کتاب خود باوري زنان
سه‌شنبه 26 تیر 1397

 

عنوان: خود باوری زنان

 

 نویسنده : ناتانیل براندن

مترجم: مینو سلسله

ناشر نشر فرا – ناشر مدیریت فردا    

محل نشر:       تهران

سال انتشار:   1392 (چاپ ششم) (چاپ اول 1379)

تعداد صفحات: 173 صفحه

قیمت: 000/69 ریال

بزرگترین چالشی که زنان در سازمان ها با آن روبرو هستند عبور از" سقف شیشه ای" و دستیابی به پست های مدیریتی است و خود باوری آنان را برای عبور رویین تن می سازد.


خود باوری
متضمن چالش شخصیت با شهامت می باشد و یک نیاز اساسی روان شناختی است، در میان قضاوتهایی که در زندگی با آنها روبرو می شویم، هیچکدام به اندازه قضاوتی که از خود می کنیم، اهمیت ندارد، این قضاوت بر تمام لحظات زندگی ما تاثیرگذار است.

این کتاب در ژوئیه 1998 نوشته شده و نتیجه چهار دهه تجربه ناتانیل براندن و همسرش دیورس به عنوان روان درمان است و درباره اصول خود باوری و کاربردهای آن در زندگی روزمره، کشمکشها و جد وجهدهای زنان و همچنین حاوی تمرین هایی با هدف سهولت بخشیدن به بهسازی و رشد فردی در خودباوری است و تاکید آن بر روی عمل است و به نکاتی اشاره می کند که می توان آنها را به موارد مشابه تعمیم داد .



در بخش نخست این کتاب در بیان گام های اساسی آمده است :

اهمیت خودباوری عبارت است از تمایل به اینکه خود را فردی شایسته مواجهه با چالش های اساسی و لایق شادیها بدانیم . بنابراین خود باوری از دو جزء تشکیل شده است :

جزء اول ، کارآمدی شخصی که عبارت است اعتماد داشتن به تواناییهایمان برای اندیشیدن، یادگرفتن، انتخاب کردن و اتخاذ تصمیم های مناسب و جزء دوم، عزت نفس،که به معنای اعتقاد داشتن به حقمان برای شاد بودن است- اعتقاد به اینکه دستیابی به اهداف، موفقیت، دوستی، احترام، عشق و انجام موفقیت آمیز اموری که درشان ماست و آداب و اعمال اصلی آن شامل : آگاهانه زیستن ،خویشتن پذیری، خود مسئوولی،خود تائیدی، زندگی هدفمند و صداقت شخصی .

مشتاقانه پذیرفتن توانایی های و شناخت خود به آنگونه که هستیم و دسته بندی مسئولیت هر فرد را درباره خودش (خود مسئولی) به شکل ذیل بیان کرده است : پذیرفتن مسئولیت اعمال ،تصمیمات، رسیدن به آرزوها، انتخاب همراهان، نحوه رفتار با مردم ، درکار یا زندگی شخصی، رفتار با جسم خود، شادی ها.

همچنین تاکید می کند نکته اصلی در هدفمند زیستن نه تنها به نظم و انضباط بلکه به شهامت هم نیاز دارد- شهامت احترام گذاردن به ارزشها و اهداف خود، باحمایت یا بدون حمایت مشتاقانه دیگران.

زمانی که به سطح مطلوبی از خود باوری برسیم خود تائیدی در ما ظهور می کند و آن را به معنای توانایی کنترل بر زندگی خود می داند .
در حقیقت خودباوری را بازتابی از نحوه زندگی و برخورد ما با چالشهای آن، و یکی از مهمترین منابع خود باوری را درصداقتی که در رفتارهای روزمره خودنشان میدهیم و هماهنگی بین گفتار و کردار می داند و تاکید می کند که بسیارمهم است هنر "خشم بدون توهین " را بیاموزیم و قادر باشیم هنگامی که احساس میکنیم به گونه بدی با ما رفتار شده یا ارزشهای ما زیر سوال رفته است چگونه رفتارکنیم و صحبت کنیم. 
آنچه می آموزیم مهارت هنر برقرار نمودن ارتباطی سازنده به معنای ارتباطی که نتایج مطلوب را به بار می آورد.

 

 در قسمت دوم این کتاب می خوانیم :


آگاهانه زیستن همان عشق رمانتیک بالغ است و در ادامه بدون خویشتن پذیری، خود باوری را غیر ممکن می‌خواند و به بیان تفاوت واژه خودشناسی با خویشتن پذیری می پردازد.


رها شدن از احساس ترس از خودخواهی و آموزش نفع شخصی روشن بینانه لازمه یک زندگی راضی کننده و منطقی است درک این موضوع که هر انسانی یک هدف برای خودش می باشد نه وسیله ای برای رسیدن به اهداف دیگران 
ابراز اینکه حسادت نشان دهنده این واقعیت است که خودباوری ما در سطح مطلوب قرار ندارد و در برگیرنده حالاتی مانند اضطراب خشم، رنجش، احساس خطر و تهدیدرها شدن است.

عصبانیت یک احساس دردسر آفرین است و البته موقعیتهایی است که بیان خشم و نحوه ابراز آن به ما بیشترین شانس را می‌دهد تا دیگران سخنانمان را بشنوند و حالت تدافعی که حاصل از ترس از رفتار یا عکس‌العمل فرد مقابل و یا سرزنشهای آن است و روشهای غلبه بر آن صحبت می‌کند.
 
اولین پاداش آن را ارتباط موفق‌تر و پاک‌تر و دومین پاداش را به داشتن صداقت و انسجام شخصیتی شهرت پیداکردن بیان می کند.

اضطراب باعث تحریک رفتار خودشکنانه می‌شود و حالتی از ترس و وحشت ایجاد می‌کند درحقیقت ترس از موفقیت و شکل تغییر یافته ترس از شکست است و اینکه قادر نباشیم موفقیت‌هایمان را حفظ کنیم و خودباوری ابزاری برای این است که شایسته چیرگی بر چالشهای اساسی زندگی باشیم و ارزش شادبودن را بدانیم .

باور اینکه ما مستحق هر موفقیتی هستیم که قادریم با تلاش صادقانه کسب نماییم و باید یاد یگیریم اضطراب را در هنگام بروز آن بشکنیم .

 

در قسمت سوم فصل استراتژیهای تواناسازی می خوانیم :

روش‌هایی مانند تکرار یک کار دوباره دوباره و انتظار نتیجه‌ای متفاوت در هر مرتبه ، درک هوشیارانه مسئولیت و اینکه ما مسئول اعمال و انتخاب های خود هستیم و نه اعمال و انتخابهای هیچ کس دیگرداشتن یک دفترچه یادداشت برای ثبت وقایع و ایده هایتان بیان قاطعانه ایده ها به وضوح و مختصر و...  انجام آزمایش رسیدن به صمیمیت با قطع هرگونه ارتباط خارجی و گذران وقت در کنار یکدیگر شاخص‌های شادی که عبارتند از خودباوری و اعتقاد به اینکه خود ما به جای فشارهای خارجی شکل دهنده سرنوشت خود هستیم.

 

کتاب خود باوری زنان راهنمایی برای خود باوری با تکیه بر کوششها و موفقیت ها همراه با جستجوی هویت واقعی یک زن با استفاده از بیان داستانهایی برای توضیح نکات و نظرات نویسنده است" خودباوری یعنی تجربه داشتن شایستگی برای رویارویی با چالش های بزرگ زندگی و داشتن لیاقت سعادت"؛ کتاب حاصل تجربیات ناتانیل براندن دارای درجه دکتری و سوابقی در فلسفه  به عنوان روان درمان حرفه ای است.

 

کتاب خودباوری زنان شامل سه قسمت و هجده فصل با عناوین ذیل است :

 

1-      گامهای اساسی (اهمیت خودباوری، آگاهانه زیستن، خویشتن‌پذیری، مشتاقانه پذیرفتن تواناییها، خودمسئولی، خود تائیدی، صداقت)؛

2-      مسائل ویژه (عشق رمانتیک، ترس از خودخواهی، حسادت، اظهارخشم، حالت تدافعی، اضطراب موفقیت)؛

 استراتژیهای تواناسازی بوده  (تلاش برای پیگیری رویه ای نوین، شناخت محدودیتهایمان، در تدارک موفقیت شغلی، آزمایشی برای رسیدن به صمیمیت، برگزیدن شادمانی) .



 

 
امتیاز دهی
 
 

[PageVisit]









 
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران میباشد.
استفاده از اطلاعات این سایت با ذکر منبع بلامانع است.
Best View in 1024x768