شنبه 3 مهر 1400   12:43:36

 
دوشنبه 21 فروردین 1396

بسته خدمتی توان افزایی سلامت

 

- خود مراقبتی(بخش دوم)

با حرکت کردن از سلامت خود محافظت کنیم .

 

  در درون ما همه چیز در حرکت است. قلب ما خون را به جریان میاندازد؛ خون ما در بدنمان حرکت میکند؛ چشمهای مان باز و بسته میشوند و پرده گوش مان به ارتعاش در میآید.
 
زنده بودن یعنی همین؛ یعنی متحرک بودن. اگر دست از حرکت بر داریم، بیمار میشویم و از پا میافتیم. باید در حرکت باشیم تا طعم سلامت را بچشیم.
 
به خاطر همین حرکت است که همه چیز دنیا در تغییر است. جلوی تغییر را گرفتن یعنی جلوی حرکت را گرفتن؛ و این یعنی توقف زندگی.

رودخانه ای که در حرکت است، زنده است؛ خودش خودش را پالایش میکند. بدنی که دست از حرکت بردارد، خانه عفونت و افسردگی میشود. بدنی که در تکاپو ست، انرژی زندگی را در خودش به جریان میاندازد.

 فعالیت بدنی:

هرگونه فعالیت یا حرکت بدن که در اثر انقباض و انبساط عضلات اسکلتی ایجاد شده ونیازمند صرف انرژی است، فعالیت بدنی گفته می شود .

گروه بندی انواع  فعالیت بدنی با توجه به تعریف آن بر اساس میزان زمان اختصاص یافته در طول روز را به انواع  فعالیت بدنی حین انجام کار (  فعالیت روزمره شغلی و یا کار در منزل ) ، فعالیت بدنی حین نقل و انتقال و یا فعالیت بدنی بعنوان تفریح و استراحت گروه بندی می کنند.
 
تعریفی دیگر از انواع فعالیت بدنی  بر اساس احساس شدت وارد شده بر شخص و میزان تلاش وی می باشد ، که به سه گروه فعالیتهای بدنی  سبک ، متوسط و شدید،
گروه بندی می شود .

 

 سازمان بهداشت جهانی حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در روز  و برای حداقل 5 روز هفته (حداقل 150 دقیقه در هفته) یا 25 دقیقه فعالیت بدنی شدید در روز و برای حداقل 3 بار در هفته (حداقل 75 دقیقه در هفته)، و یا ترکیبی از فعالیت بدنی متوسط و شدید با نسبت های متفاوت را بعنوان حداقل فعالیت بدنی برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلای به بیماریهای غیر واگیر اعلام نموده است.

  با وجود این  به نظر می رسد هر چه فعالیت از این مقدار هم بیشتر باشد منافع آن برای سلامتی بدن  و عملکرد مناسب قلب و عروق بیشتر می شود. در صورتیکه شخص نتواند 30 دقیقه پشت سر هم ورزش نماید ، انجام 3 دوره 10 دقیقه ای ورزش در طول روز هم می تواند تقریبا همان اثرات مطلوب را در بدن ایجاد کند . 

 

 

 
امتیاز دهی
 
 










 
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران میباشد.
استفاده از اطلاعات این سایت با ذکر منبع بلامانع است.
Best View in 1024x768